- Przedstawiciele Telestrady SA mogli wprowadzać konsumentów w błąd, że reprezentują ich dotychczasowego operatora.
- Skarżący twierdzą też, że nie dostawali podpisanych dokumentów.
- UOKiK wszczął postępowanie - jeśli zarzuty się potwierdzą, Telestradzie grozi kara do 10 proc. obrotów.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafiły liczne skargi na kolejną firmę telekomunikacyjną, która mogła nieuczciwie pozyskiwać nowych klientów, podszywając się pod ich dotychczasowego operatora. Dotyczyły spółki Telestrada z Warszawy. Jej przedstawiciele najczęściej najpierw dzwonili do konsumentów z ofertą, a potem odwiedzali ich w domach z dokumentami do podpisu. UOKiK wszczął postępowanie i postawił firmie dwa zarzuty:
- Wprowadzanie konsumentów w błąd - ze skarg wynika, że przedstawiciele Telestrady sugerują, że oferta dotyczy zmiany warunków umowy z dotychczasowym operatorem, podczas gdy chodzi o zawarcie umowy z nową firmą - Telestradą. Otrzymałem telefon z propozycją obniżenia rachunków telefonicznych w nagrodę za regularne wnoszenie opłat. Z przebiegu rozmowy wynikało, że rozmawiam z dotychczasowym operatorem – skarżył się m.in. konsument z Gdańska.
- Niewydawanie konsumentom dokumentów: umów i załączników do nich. Po tych zapewnieniach dał mi do podpisu rzekomy aneks do mojej umowy (…), po czym zabrał oba egzemplarze dokumentu i wyszedł w pośpiechu – pisała konsumentka z Warszawy.
- W efekcie takich działań Telestrady konsumenci dopiero po otrzymaniu faktury za nowe usługi mogli się dowiedzieć, że zawarli umowę z tą firmą. Tymczasem zgodnie z prawem przed jej podpisaniem powinni dostać pełne, jednoznaczne i rzetelne informacje o ofercie i przedsiębiorcy, który ją proponuje. Tylko w takim przypadku mieliby szansę podjąć świadomą decyzję, czy związać się umową – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, Telestradzie grozi kara do 10 proc. obrotów za każdą nieuczciwą praktykę rynkową.
źródło: www.uokik.gov.pl
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie apeluje o rozwagę i ostrożność w przypadku zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Nie należy podpisywać jakichkolwiek dokumentów bez wcześniejszego zapoznania się z ich treścią. Jeśli coś jest dla nas niezrozumiałe lub mamy jakiekolwiek wątpliwości – NIE PODPISUJMY UMOWY !
W przypadku, gdy doszło do zawarcia umowy należy pamiętać, że przedsiębiorca musi zostawić nam drugi egzemplarz wszystkich dokumentów dotyczących transakcji (umowę, regulaminy, cennik, wzór odstąpienia od umowy). Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy należy złożyć na piśmie np. wysyłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W razie odstąpienia taką umowę uważa się za niezawartą. Złożenie takiego oświadczenia jest także skuteczne wobec umowy kredytu (jeśli zakup towaru nastąpił w systemie ratalnym). Sprzedawca ma obowiązek, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia towaru. Z kolei konsument jest zobowiązany odesłać towar niezwłocznie (na własny koszt), w terminie 14 dni od dnia, w którym złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Po upływie 14 – dniowego terminu na odstąpienie od umowy – umowa uważana jest za skutecznie zawartą.
Pomoc w sporządzeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, można uzyskać we WTORKI lub CZWARTKI u Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie ul. Mieszka I 16, 78-300 Świdwin.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie